Centralstationen måste växa

Stockholms Centralstation och bangård står inför den största kapacitetsutmaningen sedan järnvägen kom till Sverige. Tågresandet väntas öka med 50 % de närmsta tjugo åren och redan 2030 är det fullt på spåren under rusningstid. Dagens station, spår och plattformar klarar inte av att möta den belastning som väntar tågsystemet.

Visionsbild vy från söder med och utan ny bebyggelse.

Sveriges mest centrala plats utvecklas för framtidens resande

Jernhusen vill att fler ska kunna resa hållbart, men när tågresandet ökar riskerar Stockholm C att stoppa upp hela landets tågtrafik. Åtta av tio tågresor börjar eller slutar i Stockholm. Redan i dag är stationsfunktionerna eftersatta och framkomligheten för låg. Centralstationen behöver utvecklas för att säkra framtidens resande.

Vi vill att det ska vara mer attraktivt och enklare att åka tåg till eller från Stockholm. Både som resenär och tågoperatör. Den planerade ombyggnationen löser inte bara en stor infrastrukturell utmaning, utan möjliggör också att nya kvarter tar plats ovanför spåren och läker stadsbilden. När Centralstaden växer fram skapas omedelbar närhet till Sveriges största kollektiva trafiknav som gör det möjligt för fler att välja tåget.

Visionsbild över Centralstadens nya kvarter ovan spåren.

Platsspecifik bebyggelse

Stationsområdet behöver anpassas med stor respekt för omgivningen. På så sätt kan Centralstationen återigen bli hjärtat i ett växande Stockholm. Med tiden har stationsområdet förskjutits från sitt givna centrum. Platsen upplevs inte som särskilt inbjudande eller attraktiv. Spårområdet ger ett sår i stadsbilden. Området behöver läkas och kopplas samman för att bli en naturlig del av staden igen där fler kan och vill ta tåget.

Genom att bygga ut spårområdet och förlänga plattformarna, kan tågkapaciteten öka med över 40 procent och resenärerna bli dubbelt så många jämfört med idag.

Dessutom ska fotgängare, cyklister och kollektivtrafikresenärer prioriteras när stationsområdet utvecklas. Bra förbindelser med ökad tillgänglighet där det är lätt att hitta ger en bättre stationsfunktion. Därtill skapas en mer attraktiv stadsmiljö som bättre länkar ihop staden.

Långsiktig utveckling

Långsiktig utveckling

Stockholms Centralstation ligger i hjärtat av staden och regionen, med närhet till resten av Sverige – och världen. Ingen annanstans kan regionens tillgänglighet förbättras mer med större klimatnytta. Att utveckla centralstationsområdet och möjliggöra för fler att resa kollektivt är viktigt. Det gynnar inte bara resenärerna och företagen, utan också Stockholm, Sverige och klimatet.

Därför är det lika viktigt att hållbarhet genomsyrar hela designprocessen. Exempelvis kommer material med minsta möjliga klimatavtryck att användas när centralstationsområdet byggs om. Avancerade digitala hjälpmedel kommer att användas för att beräkna koldioxidavtrycket – så att vi kan göra medvetna materialval. Återbruk och förnybara material är exempel. Likaså tegel, sten, trä och metall. Material som är långsiktiga och naturliga. Själva överdäckningskonstruktionen ska även den minimeras i klimatavtryck, trots att den kommer kräva mer stål och betong.

Utvecklingen inom klimatsnål betong och stål går framåt och vi följer den utvecklingen. De nya byggnaderna kommer också att ta hänsyn till framtidens klimat. Förslaget har utvecklats för att möta potentiella temperaturskiftningar, nederbördsförändringar och extrema vindhastigheter.

Fasaderna kommer att kunna reglera temperatur och dagsljus och dagvattenhanteringen är genomtänkt med framtidens klimatförändringar i beaktning. Dessutom skapar grönska och vatten förutsättningar för bland annat den biologiska mångfalden. Därför planeras gröna tak och gaturum med träd och vertikal grönska. Solceller integreras på taken och lokal lagring av energi kan integreras i byggnaderna. Allt för att skapa en hållbar och stationsnära stadsutveckling.

Du kanske också är intresserad av: