Till innehåll

Stadskvarteren

Överdäckningen möjliggör fyra nya kvarter norr om Klarabergsviadukten i en sammanhållen och välkomnande stadsmiljö. I kvarteren finns nya stationsrum, gröna mötesplatser, resenärservice, butiker, restauranger och kontor.

Decorative ImageVisionsbild över Västra Järnvägsgatan i samrådsförslaget
Västra Järnvägsgatan idag och visionsbild av samrådsförslaget

Viktiga principer för stadskvarteren

  • Att kvarteren får individuella gestaltningar som skapar variation inom en sammanhållen helhet.

  • Att sockelvåningarna utformas för att berika gatumiljön och stadslivet.

  • Att tillföra grönska i gaturum och på kvarterens tak.

  • Att kvarterens entréer utformas efter en hierarki där stationsentréerna är tydligt urskiljbara.

  • Att bryta ner skalan genom en vertikal fasadindelning, en varierad takfot och indragna takvåningar

Fyra nya kvarter i stadens struktur

Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra stadskvarter, Stadskvarter 1–4, som bygger vidare på stadens befintliga kvartersstruktur. Stockholms stenstad och stationens uttryck inspirerar gestaltningen och ger en arkitektur som är specifik för platsen. Varje kvarter har individuellt gestaltade fasader med kulörtoner hämtade ur Stockholms rika färgsättning. Byggnaderna anpassas till omgivningen och utformas för att skapa en dynamik och variation som bidrar till stadslivet.

Kvarterens sockelvåningar är viktiga för upplevelsen av gatumiljön. De utformas med stor omsorg i detaljer och material. Indragna takvåningar med grönskande terrasser tar ner skalan i gaturummet.

I stadskvarter 1,2 och 4 finns stationsrum med tydliga entréer. Alla stadskvarter har publika bottenvåningar med lokaler för butiker, restauranger och olika verksamheter och kontorsentréer mot gator och gränder.

Stadskvarter 1

Kvarteret möter Klarabergsviadukten med en tydlig stationsentré till ett av Centralstadens stationsrum. Konstruktionens bågvalv ger kvarteret en platsspecifik identitet förankrad i järnvägs- och stationsarkitektur. Gestaltningen följer det modernistiska uttrycket längs gatan med generösa fönsterpartier i en rytm som ger ett samlat uttryck.

Stadskvarter 2

Kvarteret hämtar inspiration från stenstadens kännetecken. Mot gränderna signalerar konstruktionens bågvalv stationsentréer. Kvarterets hörn mot Blekholmsgränden fasas av och ger plats för Västra Järnvägsplatsen. Fasadens gröna ton anspelar på stadens färgrika putsfasader och får ett uttryck med betonade fönsteröppningar.

Stadskvarter 3

Till skillnad från övriga kvarter i planförslaget har Stadskvarter 3 ingen stationsfunktion i bottenvåningen. Publika bottenvåningar med service och entréer till kontor löper runt hela kvarteret. Hörnet mot Blekholmsgränd fasas av och ger plats för Västra Järnvägsplatsen.

Kvarterets färgsättning tar inspiration från Stockholms gula putsfasader och fasaden detaljeras med reliefmönster som ger variation. Takvåningarna får en avvikande utformning som bryter upp taklinjen i de långa vyerna och bidrar till taklandskapets variation.

Stadskvarter 4

Kvarteret markerar Centralstadens front mot norr och har en mindre stationsentré mot Kungsgatan. Det inordnar sig i stadsmiljön längs med Kungsbron. Byggnadsvolymen anpassas till sina grannbyggnader och delas upp i två delar där ett torn möter det högre Kungsbrohuset i väster och trappar ner mot det lägre Cityterminalen/WTC i öster.

Kvarterets rödbruna toner speglar såväl tegelbyggnader i omgivningen som betraktas på långt håll, dels de byggnader som ligger nära. En karakteristisk takkrona i glas ger kvarteret ett mjukt möte med himlen.