Till innehåll

Framtidens station

Sveriges största och viktigaste bytespunkt för kollektivtrafik har kontinuerligt byggts ut och genomgått förändringar för att möta framtidens behov. Nu behöver stationen återigen utvecklas för att ge en mer funktionell och bekväm resenärsupplevelse.

Visualisering som visar framtidens plattformsmiljö. Trafikverket &Rundquist. Beskuren
Trafikverkets visionsbild över den nya plattformsmiljön.

En bangård anpassad till framtidens tågtrafik

Åtta av tio tåg i Sverige börjar, passerar eller slutar sin resa vid Stockholm C. Trafikverkets prognos för tågresande pekar på en ökning av tågtrafiken med närmare 50% och antalet resenärer väntas öka med över 70%.

För att klara den ökade trafikeringen behöver Trafikverket utveckla bangården genom att bredda och förlänga plattformarna. Tillsammans med planförslagets utveckling skapas en mer funktionell och väderskyddad plattformsmiljö som bidrar till ökad trygghet och tillgänglighet för resenärerna.

Läs mer om hur bangården utvecklas
Decorative Image
I förslaget tillkommer flera nya stationsrum som kompletterar den befintliga stationen. Bebyggelsen markerad i blått har stationsfunktion i bottenvåningen.
Stationsrummens flöden sammanflätas med stadens. Den befintliga huvudentrén kvarstår som den primära entrén.

Nya stationsytor som samspelar med stadsmiljön

I förslaget skapas en mer tillgänglig och effektiv station med förbättrade resenärsflöden och tydligare kopplingar mellan tåg, buss och tunnelbana. Nya trappor och hissar skapar bättre förbindelser mellan stationens olika nivåer och gör det enklare att röra sig i området. På så vis sammanflätas stationsrummens flöden med stadens.

De nya kvarteren blir en del av stationens utveckling och utformas efter de förutsättningar som den nya spårplanen ger. Ovanpå de förlängda plattformarna och överdäckningen skapas nya stationsrum i den tillkommande bebyggelsen. Intill den befintliga stationsbyggnaden föreslås Stationskvarteret som ett komplement till dagens station. I norr inrymmer tre av Stadskvarteren stationsfunktioner i sina bottenvåningar.

Visionsbild över Centralplan, beskuren för att visa Navet

En ny entré till stationens nav

Vid Centralstationens norra gavel föreslås att Klarabergsviadukten smalnas av så att gaveln frigörs och Centralhallen förlängs genom en glasad tillbyggnad. På så sätt skapas en platsbildning som tydliggör en ny luftig entré och en utvändig trappkoppling upp till Klarabergsplan.

Entrén leder in till det så kallade Navet som har förbindelser ner till en tunnel under spåren kallad Centrala gången, på så vis kopplas stationens olika nivåer samman. Navet kopplar också ihop regional- och fjärrtågen med tunnelbanan, Citybanan och Arlanda Express. Under bron tillskapas ett nytt cykelgarage med direkt närhet till tågen och annan service.