Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om Centralstaden. Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss.
Om Centralstaden
Jernhusen arbetar för att öka det kollektiva resandet och transporter längs med den svenska järnvägen. Inom ramen för vår stationsnära stadsutveckling utgör hållbar infrastruktur och järnväg viktiga grundpelare. I Stockholm står Centralstationen inför en stor kapacitetsutmaning. Samtidigt klyver spårområdet stadsbilden. En ombyggnation av station och spår innebär en möjlighet att bygga mer stad, ovanför spåren och läka såret i stadsbilden. Med Centralstaden vill vi rusta stationen för framtidens resande samtidig som hela området blir trevligare och tryggare för många generationer framöver.
För att bygga över spåren behövs en rejäl brokonstruktion som huskropparna vilar på. Exakt hur konstruktionen kommer att se ut är något som kommer presenteras under plansamrådet under 2024. Brovalvet kommer att skapa en arkitektur och struktur som påminner om stationen och järnvägen. Det ger identitet till bottenvåningarna i området. Hela Centralstaden utvecklas med stor respekt för Stockholms historiska stadsbild.
Det är ett förslag som tagits fram med stor förståelse för Stockholm och den komplexa stationsmiljön, samtidigt som det skapar en helhet som på ett naturligt sätt smälter in i stadsbilden. Gator och byggnader är utformade efter stenstadens karaktär och skala för att göra Centralstaden till en sammanhängande del av staden.
Förslaget är också robust för en långsiktig utveckling. Det tar dessutom stor hänsyn till platsens historik och lyfter fram den historiska stationsbyggnaden som återtar sin tongivande roll i staden.
Ombyggnationen börjar när vi tillsammans med våra samverkansparters mött allmänheten i samråd och har godkända detaljplaner. Nästa steg är att detaljplanen tas ut på samråd våren 2025. En möjlig första byggstart kan ske 2029/2030.
Centralstaden är ett komplext projekt som behöver många år för att förverkligas. Det är många aktörer involverade och många parametrar och beslut som ska tas längs vägen. Vi räknar med att byggnationen kan starta i samband med en antagen detaljplan. Nu ser det ut som att det blir runt 2027. Sedan hoppas vi att de första husen står färdiga ett par år senare.
Det här är en stor investering och ett mycket omfattande projekt. Då projektet och utvecklingen kommer att löpa över många år är det inte möjligt att i dagsläget uppskatta kostnaden mer än att det rör sig om ett tiotal miljarder.
Finansieringen av Centralstaden kommer från två olika håll. Från Trafikverket och Jernhusen. Trafikverket utvecklar bangården, plattformar och signalsystem. Jernhusen, som statligt ägt aktiebolag, finansierar övriga delar av projektet med egna medel.
8 av 10 av Sveriges tågresor passerar Stockholms Centralstation. Inom en snar framtid kommer stationen, plattformar och spår inte klara av den ökning av tågresor som prognoserna tydligt pekar på. Stationen är också eftersatt och upplevs inte som en attraktiv resandemiljö. Över 200 000 personer passerar stationen varje dag. Det gör området till landets, och Skandinaviens, mest centrala plats. Den platsen måste vi förvalta och utveckla för framtidens resor.
Vi har höga hållbarhetsambitioner där cirkulär ekonomi, återbruk och innovativa tekniska lösningar är viktiga komponenter. Centralstaden är ett teknisk avancerat projekt och projektets förutsättningar har sedan start byggt på ett hållbart genomförande. I framtagandet av de olika förslagen har krav ställts på att utvecklingen av platsen ska genomföras cirkulärt och svara mot satta hållbarhetsmål.
Material ska återbrukas, transporter kortas och projektets klimatkalkyler uppdateras löpande.
Därtill syftar utvecklingen av Centralstaden i grunden till att göra det möjligt för fler att välja det mest hållbara färdmedlet - tåget.
Ett så omfattande projekt har såklart många komplexa utmaningar. Men de två kanske största utmaningarna är den långa tidsplanen och att utvecklingen ska ske samtidigt som all trafik är igång som vanligt.
Därtill är byggprojekt i centrala lägen alltid utmanande. Därför är vår samverkan med Trafikverket och Stockholms stad väldigt viktig. Tillsammans utvecklar vi effektiva arbetssätt som tar utvecklingen framåt på bästa sätt.
Vår vision är att skapa mer Stockholm att älska. Med Centralstaden ska en ny del av staden växa fram. En baksida av Stockholm blir en inbjudande plats mitt i city och värdig entré till Sveriges huvudstad. Det sjuder av liv – med människor, möten och stadsliv. På ny mark ovan spårområdet ska staden flytta in.
Klarabergsgatan blir ett levande torg och taket på nya stationen en fantastisk utsiktsplats. Arbetsplatserna lockar och formar framtidens talanger. Butikerna, krogarna och caféerna ger platsen puls. Den nya stationen gör resandet smidigare, enklare och mer njutbart. Här finns både lugn i gröna miljöer och inspiration från en levande stad där ett lockande utbud av kultur och aktiviteter inspirerar. Den urbana miljön med hållbar arkitektur och genomtänkt planering skapar en plats som vill framåt och uppåt för att återta sin storhet som stadens nav.
Det kommer att ta mellan 15 och 20 år innan allt står klart. Arbetet kommer att ske i etapper, på olika platser, och när ombyggnationerna påbörjas kommer vi att få se Centralstadens delar växa fram allt eftersom.